Geen fiets te krijgen hier.. - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Jolanda Zwier - WaarBenJij.nu Geen fiets te krijgen hier.. - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Jolanda Zwier - WaarBenJij.nu

Geen fiets te krijgen hier..

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

23 Augustus 2014 | Indonesië, Candidasa

De plannen om de binnenlanden te verkennen op de mountainbike moesten we na een uur zoeken, aanpassen. Iedereen wilde ons op de moto bike zetten omdat ze er geen een meer hadden of ze er simpelweg nooit een te huur hadden gehad. Aan een passerende roerist op fiets gevraagd waar zij hem vandaan hadden en dat bleek bij een groot fresort in de buurt te zijn Dus daar naar toe gelopen want na een paar dagen zonder fiets gaat het op een of andere manier bij die Hollanders toch kriebelen. Helaas, ze hadden er nog vier en die waren alleen voor de gasten. Toen we weer buiten stonden stoven er gelijk weer wat mannetjes op ons af of we een taxi nodig hadden. Ze ff agewimpeld want we moesten de plannen nog bijstellen en dat lukt niet als er 5 man tegelijk aan je vraagt; where do you come from where do you want to go he mister, i have a car for you, you need a motobike etc..
Ze gingen weg en terwijl wij de plaatsen uitzochten die we wilde bezoeken in de buurt, kwam er een man aan Hij wilde ons wel een dagje in zjjn grote auto vervoeren en had wat tips. Prijs was 400.000 idr dus dat leeks ons heel netjes . Hele dag een prive chauffeur die de ins en outs wist te vinden.
De tocht begon met een bezoek aanTenganan village. Dit dorp stáat bekend als best bewaarde originele Balinees dorp. Wordt nog steeds bewoond door de originele bewoners. OudBalinese ambachten worden hier nog uitgeoefend. En verkocht aan toeristen die hier door een local door het dorp rondgeleid worden, tja dus we ontkwamen er niet aan om hier 2 mooie dubbele Ikat sjaals mee te nemen want die vind je echt niet bij de H& M.Het is echt een prachtig rustgevend dorp , heerlijk om hier rond te lopen tussen al dat groen en die bloemenpracht. Naast dit dorp lag een koffieplantage, The coffee Luwak plantation,deze hebben we ook gelijk maar even bezocht. Ze verbouwden hier 2 soorten koffie maar maakten daarnaast ook de koffie die op smaak gebracht wordt door de bonen op te laten eten aan een soort katachtig beest, die ze vervolgens weer uitpoept, waarna men het bewerkt tot hele dure koffie. (210 euro p/k). Gek he, deze kon ik dan wel heel goed links laten liggen. Na de korte rondleiding kregen we een rek vol met kleine kopjes met thee en koffie om te proberen weer eens wat anders dan een wijn proeverij . Vervolgens weer in de auto gestapt, op naar Tirtagangga Royal Watergarden. Een mooie tuin vol met balinese waterornamenten, vijfers . Ook hier weer rondgelopen en veel foto's gemaakt.
Tussendoor nog maar een hapje gedaan en hierna naar de laatste plek gebracht voor die dag, Ujung Floating Palace, is een paleis voor de koning van Karangasem en zijn fam. Hierna terug naar Ari's homestay waar we de avond op het kleine maar zeer gezellige en drukke terras hebben doorgebra ct. De hele avond zitten praten met ee Ned. australische man , die een hoop waarvan zijn vader in een Jappenkamp had gezeten , zijn fam. woont in A' dAm vlak bij Fien , hij heeft in Schaarsbergen in dienst gezeten . Genoeg te bepraten dus. Plannen voor vulkaan hebben we geskipt . te veel wandelen in te weinig tijd dus goede reden om nog eens terug te gaan lijkt mij.
To be continued!

• 24 Augustus 2014 - 08:40

Jane Zwier:

Hallo allemaal

wat jammer ,geen fietsen vooral voor zulke blandas die denk ik ook even aan het volk willen laten zien hoe zij moeten fietsen.leuk om weer onverwachte dingen meetemaken.
    Valkenburg, vanmorgen al vroeg wakker en uitgeslapen. Vandaag naar Luik in Belgie.
    Het is hier leuk en een mooie caravan.
    liefs opa en oma

• 24 Augustus 2014 - 19:49

Kitty Does:

Dat authentieke Balinese dorpje hebben jullie dus wel bezocht. Ook het water palace in Tirtangagga bezocht. Hier heeft JP vorig jaar zijn onfortuinlijke val gemaakt. Rechts naast de ingang om precies te zijn. Zag je de bloedsporen nog zitten? :-)
    Jullie hebben toch wel even een duik genomen in het heilige water van de tempel? Wat staat er verder op het programma? Jammer dat jullie geen fiets hebben kunnen huren, het is echt de moeite waard om een stukje van het eiland per fiets te verkennen.
    Heerlijk hoor die verhalen. We lezen graag het vervolg.

Groetjes uit Voorhout