Met de nachttrein naar Chiang Mai - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Jolanda Zwier - WaarBenJij.nu Met de nachttrein naar Chiang Mai - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Jolanda Zwier - WaarBenJij.nu

Met de nachttrein naar Chiang Mai

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

31 Mei 2016 | Thailand, Kanchanaburi

Vandaag ging de wekker af om 07.30. Om 09.00 uur zouden we worden opgepikt door de vrouw die ons gisteren met haar motorzijspan had rondgebracht. De een wat meer uitgerust dan de ander, hebben we de rugzakken weer gepakt , uitgechecked en op zoek naar een ontbijtje belanden we in een backpackers hostel waar we een heerlijk europees ontbijtje hebben besteld. Het was nog iets te vroeg voor soep of nasi.
09.00 stond er een grote auto voor ons klaar met airco dus de eerste uren zaten we goed. Vandaag naar de Erawan watervallen. Leek ons een lekkere plek om ietwat af te koelen want het is hier in Kanchanabury wel erg warm... er gaan liters water doorheen om het zweet aan te vullen , s' avonds gevolgd door een ijskoud biertje. Wat onderweg opviel waren de honderden gele vlinders die boven de weg fladerden met als gevolg evenzovele dode exemplaren op de weg. En de eerste verkeersborden gezien die waarschuwden voor overstekende olifanten. Chris zag er een in de berm, die hebben de anderen helaas gemist. Eenmaal bij de watervallen aangekomen een kleine rugzak gevuld. De rest konden we mooi in de auto achterlaten. Afgesproken om om 13.30 weer bij de auto te zijn omdat we de trein van Kanchanburi naar Bangkok moesten halen om zo aansluiting te vinden bij de nachttrein naar Chiang Mai. Het beloofde dus weer een lange warme dag te worden. Maar het ritje van een uur werd beloond. De Erawan watervallen bestaan uit 7 watervallen waar je via een mooi pad naar toe kan lopen.
Met de zwemspullen al aan begonnen we aan de wandeling naar boven. Je kon zien dat het regenseizoen nog niet begonnen was want de paden waren goed begaanbaar. Na 5 minuten kwamen we bij de eerste waterval aan en besloten hier nog niet gelijk in het verleidelijke water te springen en liepen na het maken van wat foto,' s door. Er zouden er nog 6 volgen. Bij de derde was het raak en konden we ons niet langer inhouden, de duidelijk aanwezige vissen zaten ons al op te wachten. We hadden gehoord dat ze aan je gingen knabbelen als je ging zwemmen....tijdens onze reis naar Bali was Chris de enige geweest die met zijn voeten in een bak met knagende vissen durfde te gaan zitten maar vandaag kon het mij niets schelen, dit was te leuk en lekker. Van de vissen heb ik niets gemerkt, ik ben gewoon blijven zwemmen, met mijn schoenen aan , dat wel, wat een held. Hierna nog een stuk doorgelopen tot ongeveer de helft, na nog een plons te hebben genomen moesten we weer terug naar beneden want we hadden nog een trein te halen....Na wat droge kleren te hebben aangetrokken ging de rit weer terug naar Kanchanaburi waar we ruim op tijd aankwamen. Tickets gekocht, en uiteraard snel nog wat gegeten: 1 Pad Thai ,3 nasi en1,5 literfles cola koste nog geen 5 euro....en het waren echt geen kinderachtige porties, we moesten flink dooreten en echt niet alleen omdat we een trein moesten halen. Trein gehaald, leuk detail is misschien wel dat het station van Kanchanburi 1 peron heeft maar meerdere spoorlijnen. Dus werden we gevraagd om van het perron af te stappen en over het spoor naar het volgende spoor te lopen. Gelukkig rijden de treinen hier niet zo hard als bij ons, maar je zou dit in Nederland eens moeten doen..We hadden tickets voor de 3e klas gekocht, voor euro 2,5 pp reisde je 3 uur met de trein die ons weer naar Bangkok zou brengen. Ja dan is het niet zo gek dat er maar 1 perron is toch?
Met alle ramen en deuren open vervolgden we onze weg. Even zorgde een fikse bui voor de nodige verkoeling maar al snel was het weer lekker warm. Door een landschap dat mij even deed terugdenken aan onze treinreis op Java, baande de trein zich een weg naar de buitenwijken van Bangkok. En dan zie je de krottenwijken pal onder je raam voorbij komen. Een schril contrast met de watervallen die ochtend. De gaarkeukens waar je in keek met de hond gezellig op het aanrecht, en de bergen afval naast het spoor nodigde ons niet uit om in deze omgeving te gaan eten. Maar we hadden ook nog niet echt trek na die grote borden van vanmiddag. Dorst hadden we en zouden we nog lang hebben. Dus, eenmaal in Bangkok aangekomen bonden we de rugzakken weer om en zo sjokten we naar de rivier. Besloten om ons per boot naar de andere kant vd stad te laten vervoeren, stuk lekkerder dan in een taxi of tuktuk , nu de spits net begonnen was. Hierna nog een stuk gelopen waardoor we ruim op tijd bij onze trein aankwamen.
Geplande vertrek was 20.15 echter door een ongeluk op het traject liepen we gelijk al een fikse vertraging op. Uiteindelijk vertrokken we om 22.41.
Een nieuw avontuur begon.