Met de trein naar Jember - Reisverslag uit Jember, Indonesië van Jolanda Zwier - WaarBenJij.nu Met de trein naar Jember - Reisverslag uit Jember, Indonesië van Jolanda Zwier - WaarBenJij.nu

Met de trein naar Jember

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

16 Augustus 2014 | Indonesië, Jember

Ok, de wi- fi doet het weer. Op e.o.a. manier werkt mijn korte geheugen niet zo goed deze vakantie dus snel een verhaal over gisteren typen. De kids willen nl. Toepen en jokkeren met roepia 's dus haast is geboden.
Waar waren we gebleven? Na een veel te kort maar heerlijk verblijf in het resort, ging de wekker die dag vroeg af, want we moesten een trein halen. Dus na wederom een heerlijk ontbijtbuffet stapten we weer in de taxi die ons naar het treinstation bracht. Tickets laten controlen en de trein kwam netjes op tijd het peron op rollen,tja waarom ook niet? Hierna volgde een reis van bijna 3 uur. De jongens vielen helaas al weer snel in slaap, maar ik zat met mijn neus tegen het raam geplakt, camera standby. Wat een geweldig land is dit toch!! Ik viel v.d ene verbazing in de andere. Tja, wat zie je dan zoal? Kleine huisjes/ hutjes soms beetje onderhouden , som.s al jaren niet. De was die bjjna de trein raakt, mensen die hard aan het werken zijn in de immense rijstvelden of andere akkers, mensen die het vuil aan het verbranden zijn of vuil dat al jaren op een en dezelfde plek lijkt te liggen. Schoonheid en viezigheid liggen hier vaak zo dicht naast elkaar maar op e.o.a manier wint de schoonheid het toch steeds weer van de viezigheid, je
wordt er een beetje immuun voor. Mensen die zich zelf wassen in de rivier die naast het spoor ligt, ook dat ziet er eigenlijk heel vanzelfsprekend uit, maar wij met onze eigen badkamerpaleisjes kunnen ons dat toch helemaal niet voorstellen hoe dAt is? Niet die vanzelfsprekende douche te hebben of dat je (schone) kleding, net v.d. waslijn al eigenlijk naar uitlaatgassen ruikt?
Mensen die aan hun o zo belangrijke bezit, de brommert zitten te sleutelen,
Of gewoon lekker voor het huis op een harde bank of op de grond liggen te slapen, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik werd er een beetje stil van.
Na 3 uur kwamen we in Jember aan waar direct al weer een paar mannen vroegen of we hulp nodig hadden. Buiten 5 bedjaks gepakt die ons naar het hotel hebben gebracht. Weer zo een geweldige ervaring erbij.
Hotel is mooi maar minder gezellig dan de andere keren maar verder prima. S'middags besloten om op zoek te gaan naar het huis waar ma Zwier heeft gewoond, gewapend met foto's van de dikke boom, het huis en de toegangspoort op de weg naar Jember zijn we gaan lopen, onderweg menssn vragend of ze hier iets van herkenden. Soms wel soms wel soms niet. Veel gelopen , veel in busjes gezeten wederom veel gezien, allen niet het huis. Aangezien het al donker werd en we nog terug moesten zien te. komen besloten om de actie te stoppen, morgen is er weer een dag.
S'avonds in het hotel gegeten , waren de drukte v.d zaterdag in onze straat wel even zat. Hierna tot laat weer zitten kaarten, al met al weer een top
dagje . To be continued!

• 17 Augustus 2014 - 15:33

Jane Zwier:

Lieve Jo
    Het is zo leuk hoe je het beschrijft, het is net of ik ook in de trijn zit
    Hier gaat alles zijn gangetje.Bodile en Frikk zijn door Josepfien opgehaald en naar A'dam vertrokken.
    Damaris en co komen vandaag thuis.
    Tot gauw

• 17 Augustus 2014 - 16:04

Jane:

Nog even een tip. De laarste keer voor dat wij naar Holland gingen woonden wij in Sumbersari.ik weet niet of de tabakschuren er nog staan. In de tuin staat een mangaboom. Succes en hoop dat jullie het kunnen vinden.

• 17 Augustus 2014 - 16:06

Jane Zwier:

Ik heb Sumbersari geschreven maar het is KERTOSARI

• 17 Augustus 2014 - 20:30

Kitty Does:

Lieve Zwiertjes,

Heerlijk die verhalen en o zo herkenbaar. De was die langs de weg hangt te drogen... maar o wat is alle was schoon en wit. Dat verbaasde mij iedere keer weer. Geniet van Java, hier zullen wij niets van herkennen, maar we blijven jullie wel volgen.

Liefs vanuit Voorhout